Din Træningspartner

I krisetider viser man sin styrke

I krisetider viser man sin styrke

Nedlukningen af landet de tre måneder i foråret ramte i høj grad de firmaer, som sælger mange fritids- og reklameartikler, og som beskæftiger sig med firma- og klubevents, hvor der skal bruges reklame eller beklædningsdele med logo på og ikke mindst foreninger og medlemmers fritid. Sådan var det også for ”Sport og Profil”. – Det var hårdt, siger ejeren af ”Sport og Profil”, Michael Johansen, og var nedlukningen fortsat ret meget længere, eller var den blevet gentaget her i efteråret, ville det have ramt rigtig mange firmaer, så de måtte være nødsaget til at lukke. Vi har heldigvis ikke hørt om så mange lukninger rundt om i Danmark, men det kan komme til foråret, når der skal gøres op med indbetaling af moms og udskudte skattebetalinger.”

Sport og Profil” tror på, at krisen blot er en overgang, men Michael spekulerer alligevel på, om krisen ikke har betydet, at landet har oparbejdet en stor gæld, som vore børn og børnebørn kommer til at slås med, for det er jo ikke blot et spørgsmål om, hvordan vi i Danmark klarer os. Vore nabolande og samhandelspartnere skal også med, for at vi kan komme op i gear igen.

Aktuelt er det største problem for ”Sport og Profil” at få varer hjem, da leverandørerne har været hårdt ramt og måske har droslet deres lager helt ned og ikke har kunnet få varerne produceret i de lande, de kommer fra af samme grund. Så bliver lagrene tømt hurtigt, og så kan det tage lang tid at få alle lagervarer helt på plads igen, siger Michael.

Ny fremtid

Michael Johansen tror på fremtiden. Han har i nogen tid gerne villet have mere plads, men samtidig ville han ikke væk fra Holkebjergvej i Odense, da det ligger perfekt tæt på motorvejen og med fine parkeringsmuligheder. Pludselig var muligheden der et par husnumre væk. Det skulle helst gå hurtigt, så Michael slog til, og efter nytår er der mere plads samt udviklingsmuligheder.

De store events-ordrer fra de større firmaer har været det, der har haft de største problemer, men til gengæld er antallet af mindre og mellemstore kunder vokset takket være vores markedsføring online/hjemmesiden, hvor 6 ud af 10 handler foregår i dag, fortæller Michael. Måske har mange brugt den tvungne fritid under krisen til at orientere sig mere på nettet, og så har ”Sport og Profils” satsning der været med til at redde omsætningen.

Mange kompetencer samlet ét sted.

En ”rigtig” shopper vil gå i en sportsforretning for at få en sportstaske, i en herretøjsforretning for at få en skjorte og i en tredje butik for at købe et knivsæt til julegave. I ”Sport og Profil” kan man se og købe det hele og parkere lige uden for døren.

Medarbejderne er meget specialiserede i de forskellige grene af artikler, de kan tilbyde, hvor alle har deres kompetencer, så det er muligt at hjælpe bredt fra sportsartikler til profil og reklameartikler.

Alle ansatte fortsætter

De tre slemme måneder i foråret har sat sig, og når året er omme, vil resultatet vise en nedgang i omsætningen. Men heldigvis behøvede Michael ikke at fyre nogen. Det betyder så, at når det så lysner, kan man køre på med fuld kraft.

For Michael er det vigtigt at bevare kontakten til de mindre kunder, for den personlige kontakt er vigtig, men man drømmer vel hele tiden om at få foden inden for hos en af de store spillere i sportens verden også fordi en sådan aftale vil smitte af på interessen fra andre lidt mindre foreninger. En sådan aftale tror og håber man på i ”Sport og Profil” lige nu.

Man kan blive i den velkendte verden, men man kan også satse på niche-idrætsgrene, som måske en skønne dag vokser sig større. Nok ikke mange kender Pool ball. Nej, det er billard ikke i bordstørrelse men i gulvstørrelse. Der skal der jo også bruges rekvisitter og måske senere klubtøj med logo, tasker osv., så det er man med til at udvikle.

Det gælder om at gribe chancen også selv om tiderne ikke lige er de bedste.

Skriv et svar